Сурядний Ю.В., Ізмалков О.М. СТАН ТА ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ ПРИРОДООХОРОННИХ ЗАХОДІВ В УКРАЇНІ

Перейти вниз

Сурядний Ю.В., Ізмалков О.М. СТАН ТА ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ ПРИРОДООХОРОННИХ ЗАХОДІВ В УКРАЇНІ Empty Сурядний Ю.В., Ізмалков О.М. СТАН ТА ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ ПРИРОДООХОРОННИХ ЗАХОДІВ В УКРАЇНІ

Сообщение автор Admin в Чт Янв 17, 2019 12:41 pm

Фінансування природоохоронних заходів і основні екологічні накопичувальні капітали утворюються Державним та місцевим фондми охорони навколишнього природного середовища. Основним джерелом наповнення цих фондів є екологічний податок, який згідно з встановленим Бюджетним кодексом України алгоритмом розподіляється між державним та місцевими бюджетами.
До 31 липня 2014 року екологічний податок зараховувався виключно до спеціального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів, а відповідні витрати на здійснення природоохоронних заходів мали постійне бюджетне призначення, що дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.
31 липня 2014 року за поданням Кабінету Міністрів України було внесено зміни до Бюджетного кодексу України, якими спеціальне джерело наповнення державного та місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища було скасовано, а доходи від екологічного податку скеровано до загального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів, що фактично означало ліквідацію вищезазначених природоохоронних фондів. Обсяги надходжень екологічного податку та відповідне фінансування природоохоронних заходів почали різко зменшуватися, а фінансування окремих бюджетних програм взагалі припинилось (Недава, 2018).
На жаль, і нинішній уряд в екологічному податку вбачає джерело доходів загального фонду державного бюджету. Формуючи бюджет на 2018 рік Уряд за погодженням з Мінприроди України вилучив 25% природоохоронних коштів з місцевих бюджетів і передав майже мільярд надходжень до загального фонду Держбюджету на заходи, які не пов’язані з охороною природного середовища.
Аналіз сучасної ситуації з надходженням екологічних платежів, відповідно до використання природних ресурсів – мета даної роботи.
Отже, за 2017 рік до зведеного бюджету України від сплати екологічного податку надійшло 3 722 061,8 тис. грн, з них до спеціального фонду місцевих бюджетів - 2 977 649,4 тис. грн та до загального фонду державного бюджету - 744 412,4 тис. грн. Враховуючи 7 984,1 тис. грн, що надійшли до місцевих спецфондів за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, а також 1 356,3 тис. грн. попередніх боргів до спеціального фонду місцевих бюджетів фактично надійшло 2 986 989,8 тис. грн. Ці кошти є джерелом для фінансування природоохоронних заходів в областях.
Серед причин, які впливають на рівень надходжень коштів від сплати екологічного податку є щорічна індексація ставок екологічного податку. Відповідно у 2017 році ставки екологічного податку були проіндексовані приблизно на 12%.
Ще одним чинником що впливає на суму надходжень є наявність боргу і розстрочення / відстрочення сум зі сплати екологічного податку. Так, станом на 01.01.2016 зафіксовано борг всього по країні у сумі 343 332,5 тис. грн, (з них до місцевих бюджетів - 271 666,0 тис. грн.); на 01.01.2017 – 516 378,2 тис. грн, (413 102,6 тис. грн.); станом на 01.01.2018 - 505 830,6 тис. грн, (410 800,8 тис. грн).
Водночас, слід наголосити, що надходження коштів від сплати екологічного податку у 2016 році збільшилися ще й через те, що різко збільшився обсяг викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, (це майже 69% від загальної суми цього податку), у зв’язку з переходом із 2016 року теплоелектростанцій з основного виду палива (природного газу) на резервне - мазут і вугілля.
Найбільшими надходження коштів від сплати екологічного податку до зведеного бюджету України у 2017 році, як і в попередні роки, були у десяти областях: Донецька, Дніпропетровська, Запорізька, Івано-Франківська, Луганська, Вінницька, Харківська, Київська, Львівська, Полтавська. Загальна частка надходжень коштів від сплати екологічного податку цих областей становить майже 88% або 3,3 млрд. грн. від загального обсягу надходжень коштів загалом по Україні.
За результатами аналізу у 2017 році фактично профінансовано загалом по Україні природоохоронних заходів на загальну суму 4 032 238,98 тис. грн., що становить майже 67 % від запланованої суми на 2017 рік. Усього за 2017 рік обласні державні адміністрації та Київська міська державна адміністрація здійснили природоохоронні заходи за вісьмома напрямами.
Суттєвим джерелом природоохоронної діяльності в областях є співфінансування заходів за рахунок додаткових видатків з державного бюджету. Зокрема, за кошти державного бюджету та кошти Євросоюзу, виділених на охорону довкілля у регіони надійшло 319,2 млн. гривень.
Найбільшу підтримку від Мінприроди отримали Івано-Франківська 61,3 млн. грн., Львівська - 48,9 млн. грн. та Черкаська - 41,8 млн. грн. Менші суми з держбюджету отримали ще кілька областей.
Слід зазначити, що видатки Мінприроди на природоохоронні заходи для регіонів могли бути й більшими. За бюджетною програмою КПКВК 2401270 «Здійснення природоохоронних заходів» Мінприроди спромоглося виділити лише 40% коштів передбачених загальним фондом державного бюджету на здійснення природоохоронних заходів - це 140 129,88 тис. грн., передбачених держбюджетом 348 801,7 тис. гривень. Для понад 200 млн. гр.., вже запланованих у бюджеті для природоохоронної роботи, Мінприроди не знайшло достойного застосування.
Отже, з 744 412,4 тис. грн фактичних надходжень до загального фонду державного бюджету у 2017 ро¬ці, 604,3 млн грн екологічних коштів, стали джере¬лом фінансування інших, не природоохоронних за-ходів. Водночас регіони просили у міністерства для природоохоронних заходів 706118,821 тис. грн.
Крім того, за рахунок власних коштів підприємства, установи, організації у порядку співфінансування та фінансування виділили кошти на суму понад 1 млрд гривень.
Отже, починаючи з 2016 року - після створення спеціального фонду - намітилися позитивні тенденції щодо планування і фактичного здійснення природоохоронних заходів в областях. За даними областей спостерігається консолідація між бюджетами різних рівнів та спільне фінансування природоохоронних заходів.
Головні причини недостатньо ефективного використання коштів: затягнутість бюджетного процесу. Затвердження на сесіях обласних рад Переліків природоохоронних заходів залежне від прийняття бюджету на поточний рік, і це відбувається здебільшого у березні поточного року, що не дає можливості раніше розпочати виконання запланованих заходів; в тих областях, де надходження екологічного податку незначні, виникає необхідність щодо його накопичення до певного обсягу. Негативно впливає на терміни виконання заходів затягування та суперечки у процесі тендерних процедур; за інформацією окремих ОДА не використання коштів відбувається в результаті гальмування органами Держказначейства проплат коштів з ФОНПС через недосконалість класифікаторів видатків бюджетних коштів за напрямом природоохоронна діяльність, які складає Мінфін України; затягування Мінприроди України термінів розгляду запитів співфінансування з держбюджету для виконання загальнодержавних природоохоронних заходів; необхідність вироблення Мінприроди об’єктивного природоохоронного механізму співфінансування заходів в регіонах в залежності від техногенного навантаження на область та її внеску в загальний обсяг надходжень; необхідність внесення змін до Переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів затвердженого Постановою КМУ 17.09.1997 № 1147, з метою осучаснення; необхідність реформування структури фондів охорони навколишнього природного середовища, з метою консолідації коштів для виконання ефективних заходів в масштабах значимих для довкілля і людей.
З 2018 року до загального фонду державного бюджету збільшено зарахування екологічного податку до 45%. Відповідно зменшено його зарахування до обласних фондів охорони навколишнього природного середовища. За таких причин на місцях зменшиться фінансування природоохоронних заходів через брак коштів у спеціальному фонді місцевих бюджетів, а із загального фонду державного бюджету кошти будуть використані на інші не природоохоронні заходи.
Admin
Admin
Admin

Сообщения : 145
Дата регистрации : 2016-05-29

Посмотреть профиль http://miest2016.ukrainianforum.net

Вернуться к началу Перейти вниз

Вернуться к началу


 
Права доступа к этому форуму:
Вы не можете отвечать на сообщения